V piatok 3.12.2021 budú naše prevádzky zatvorené, všetky objednávky prijaté od 2.12.2021 po 14.00 hodine budú expedované až v pondelok 6.12.2021. Za porozumenie ďakujeme.
  • 4 milióny predaných pneumatík
  • Dodanie do pneuservisu v rámci celej SR
  • Špecialista na pneumatiky od roku 1991
  • Expedícia v deň objednávky (do 14:00)
  • Vyhľadávanie podľa ŠPZ

DOT - DÁTUM VÝROBY A STARNUTIE PNEUMATÍK

Ako každý výrobok, aj pneumatika má svoj dátum výroby, ktorý sa označuje skratkou DOT a je uvedený na bočnici pneumatiky. Tento údaj sa skladá zo štyroch číslic 3520, z ktorých prvé dve číslice t.j. 35 uvádzajú týždeň a posledné dve číslice, t.j. 20 rok, kedy bola Vaša pneumatika vyrobená. V uvedenom prípade bola teda pneumatika vyrobená v 35. týždni roku 2020. Pri kúpe nových pneumatík si však s údajom DOT nemusíte robiť žiadne starosti. V dnešnej dobe sa medzi vodičmi dostáva do popredia trend, že si dosť zakladajú na tom, akú DOT nimi kupované pneumatiky majú. A nie je neobvyklé, ak títo vodiči svoje pneumatiky s DOT staršími ako je rok v ktorom pneumatiky kupujú, už považujú za staré, a pneumatiky za takpovediac „pokazené“.




97468.png


Je potrebné si však uvedomiť že pneumatiky nie sú potravinou. Väčšina popredných výrobcov pneumatík ako Continental, Michelin či Goodyear sa zhodujú v tom, že ak sú nepoužívané (nové) pneumatiky skladované správnym spôsobom, možno ich považovať za nové až do veku 3 až 5 rokov od dátumu ich výroby. Správne skladovanie pneumatík totižto môže výrazne predĺžiť aj ich životnosť. Vlastnosti správne skladovaných nepoužívaných pneumatík sa do veku 5 rokov od dátumu ich výroby nijak výrazne nezmenia, nakoľko sú do zmesi pri ich výrobe zakomponované látky (postupne uvoľňované činidlá) chrániace pneumatiky pred ich starnutím a znehodnocovaním. Pokiaľ teda kupujete nové pneumatiky, ktoré neboli doposiaľ používané, nemusíte sa obávať ich namontovania na Vaše vozidlo ani keby ich rok výroby bol starší ako aktuálny či predošlý rok.

Najbežnejší rok výroby nových kupovaných pneumatík je spravidla predchádzajúci rok. Ak teda kupujete pneumatiky v roku 2021, s najväčšou pravdepodobnosťou dostanete pneumatiky s rokom výroby 2020. Prečo je to tak? Pretože vo výrobe je bežné, že letné pneumatiky sa začínajú vyrábať už na jeseň (napríklad jeseň roku 2020), no motoristi si ich zakúpia tesne pred letnou sezónou, a teda až na nasledujúcu jar v roku 2021. Vďaka výrobným procesom a technológiám (činidlá a špeciálne látky) však pneumatiky budú aj po niekoľkých rokoch stále ako nové. Uvedené dokonca potvrdzuje aj norma Veľkej Británie BS AU 50, v zmysle ktorej možno nové pneumatiky, ktoré sú správne skladované, považovať za nové aj po uplynutí 6 rokov od dátumu ich výroby. Výrobca Continental dokonca uskutočnil testy zaoberajúcimi sa touto problematikou. Výsledky preukázali, že ani profesionálni testovací jazdci nezaznamenali žiadne rozdiely v jazdných vlastnostiach medzi pneumatikou čerstvo vyrobenou a tou, ktorá bola vyrobená pred 5 rokmi, no správne skladovaná. Pneumatiku teda možno považovať za novú naozaj dlho po dátume jej výroby. Pneumatika reálne začína starnúť až jej namontovaním na vozidlo. Práve vtedy totižto začnú na ňu pôsobiť vonkajšie faktory ako sú počasie, bežné používanie či menšie mechanické poškodenia. A ako dlho vydrží pneumatika namontovaná na vozidle? V zmysle odporúčaní uvedených popredných výrobcov pneumatík je potrebné vymeniť používanú pneumatiku, ktorá je staršia ako 10 rokov od dátumu jej výroby, a to bez ohľadu na úroveň jej opotrebenia či iných poškodení. Naozaj až po tejto dobe od dátumu výroby pneumatiky môžete spozorovať zmenu správania sa Vášho vozidla na cestách, ako je dlhšia brzdná dráha, nižšia priľnavosť či vyššia spotreba paliva. Pravdepodobnosť mechanického poškodenia pneumatiky a popraskania dezénu sa po dosiahnutí jej veku 10 rokov začne zvyšovať.



Pneumatiky najviac starnú počas ich samotného používania, ktoré závisí hlavne od zmesi, dezénu, tlaku pneumatiky či typu vozovky po ktorej prevažne jazdíte (mesto, diaľnica, horské kamenisté cesty). No nepoužívanie vozidla a teda aj jeho obutých pneumatík im škodí podstatne viac. Jedná sa o prípad kedy odstavené vozidlo nie je používané a jeho dlhodobejším státím sa môžu pneumatiky časom deformovať a poškodiť. To isté platí aj o nesprávnom skladovaní nepoužívaných pneumatík. Ako ich teda správne skladovať aby bola ich životnosť čo najviac predĺžená? Pod správnym skladovaním nových pneumatík rozumejú výrobcovia pneumatík ich skladovanie na suchom a chladnom mieste, bez priameho slnečného žiarenia či denného svetla a bez prístupu chemických látok či zdrojov ozónu. Všetky pneumatiky v našich skladoch sú skladované podľa uvedených noriem výrobcov pneumatík, a teda tak, aby si zachovali svoje pôvodné vlastnosti čo najdlhšie.

Pokiaľ však doma skladujete používané pneumatiky, je vždy potrebné ich na toto sezónne uskladnenie primerane pripraviť. V prvom rade je z pneumatík potrebné odstrániť hrubé nečistoty (kamienky, blato, chemikálie a i.), ale aj dôkladne ich očistiť pomocou špongie, vlažnej vody prípadne aj vhodným čistiacim prostriedkom na pneumatiky. Pneumatiky po takomto ošetrení je nevyhnutné potom dôkladne vysušiť. Po dôkladnej príprave Vašich pneumatík na sezónne uskladnenie ich môžete uskladniť, no je potrebné rozlišovať, či uskladňujete pneumatiky namontované na disky, alebo bez diskov. Pneumatiky bez diskov ukladajte vedľa seba do vertikálnej polohy na stojato, pričom odporúčame čas od času ich pootočiť aby váha pneumatiky nebola celé obdobie uskladnenia prenášaná len na jednu časť pneumatiky. Pneumatiky namontované na disky je zase najvhodnejšie skladovať v horizontálnej polohe naukladané na seba do tzv. komínu, najlepšie po dve pneumatiky. Vo vertikálnej polohe sa skladovanie neodporúča, nakoľko váhou disku by mohlo dôjsť k deformáciám pneumatiky. Pneumatiky s diskami je možné skladovať aj ich zavesením. K skladovaniu je tiež vhodné použiť špeciálne vrecia na pneumatiky (dostupné vo väčšine pneuservisov), ktoré ochránia pneumatiky pred vonkajšími vplyvmi, ako je svetlo, prach a iné nečistoty. Aby Vaše pneumatiky boli naozaj bezpečne a profesionálne uskladnené po celú dobu, odporúčame túto činnosť ponechať na pneuservis. Sezónne uskladnenie pneumatík je dnes už bežnou doplnkovou službou poskytovanou prevažnou väčšinou pneuservisov.



NT_WEB_FAQ_10.jpg

Pokiaľ však doma skladujete používané pneumatiky, je vždy potrebné ich na toto sezónne uskladnenie primerane pripraviť. V prvom rade je z pneumatík potrebné odstrániť hrubé nečistoty (kamienky, blato, chemikálie a i.), ale aj dôkladne ich očistiť pomocou špongie, vlažnej vody prípadne aj vhodným čistiacim prostriedkom na pneumatiky. Pneumatiky po takomto ošetrení je nevyhnutné dôkladne vysušiť. Po dôkladnej príprave Vašich pneumatík na sezónne uskladnenie ich môžete uskladniť, no je potrebné rozlišovať, či uskladňujete pneumatiky namontované na disky, alebo bez diskov. Pneumatiky bez diskov ukladajte vedľa seba do vertikálnej polohy na stojato, pričom odporúčame čas od času ich pootočiť aby váha pneumatiky nebola celé obdobie uskladnenia prenášaná len na jednu časť pneumatiky. Pneumatiky namontované na disky je zase najvhodnejšie skladovať v horizontálnej polohe naukladané na seba do tzv. komínu, najlepšie po dve pneumatiky. Vo vertikálnej polohe sa skladovanie neodporúča, nakoľko váhou disku by mohlo dôjsť k deformáciám pneumatiky. Pneumatiky s diskami je možné skladovať aj ich zavesením. K skladovaniu je tiež vhodné použiť špeciálne vrecia na pneumatiky (dostupné vo väčšine pneuservisov), ktoré ochránia pneumatiky pred vonkajšími vplyvmi, ako je svetlo, prach a iné nečistoty. Aby Vaše pneumatiky boli naozaj bezpečne a profesionálne uskladnené po celú dobu, odporúčame túto činnosť ponechať na pneuservis. Sezónne uskladnenie pneumatík je dnes už bežnou doplnkovou službou poskytovanou prevažnou väčšinou pneuservisov.


BLOG - ČLÁNKY

Zaujímavé a užitočné informácie z oblasti pneumatík

LABELING PNEUMATÍK

Labeling pneumatík


Pod labelingom (v preklade štítkovanie) pneumatík rozumieme ich označovanie za účelom ich jednoduchšej identifikácie. Vykonáva sa priamo u výrobcu pne...

Prejdi na článok
LETNÉ, ZIMNÉ A CELOROČNÉ PNEUMATIKY

Letné, zimné a celoročné pneumatiky


Vzor dezénu pneumatiky, jej zmes a kompozícia jednotlivých častí určuje, v ktorom období je vhodné ju používať. Podľa toho potom delíme osob...

Prejdi na článok
ŠPECIÁLNE TECHNOLÓGIE PNEUMATÍK

Špeciálne technológie pneumatík


Pod pojmom špeciálne technológie pri pneumatikách je potrebné rozumieť pneumatiky, ktoré boli navrhnuté a následne vyrobené tak, aby spĺňali šp...

Prejdi na článok
DOT - DÁTUM VÝROBY A STARNUTIE PNEUMATÍK

Dot - dátum výroby a starnutie pneumatík


Ako každý výrobok, aj pneumatika má svoj dátum výroby, ktorý sa označuje skratkou DOT a je uvedený na bočnici pneumatiky. Tento údaj sa skladá zo štyro...

Prejdi na článok
Nichol
Nicholtrackt s.r.o Veľkoobchod s pneumatikami.
Fiľakovská 24 Lučenec SK 984 01
cislo infolinka horne $$ Predajna Nicholtrackt s.r.o Predajna Nicholtrackt s.r.o
Nicholtrackt s.r.o
Fiľakovská 24 Lučenec SK 984 01
cislo infolinka horne Predajna Nicholtrackt s.r.o
DOT - DÁTUM VÝROBY A STARNUTIE PNEUMATÍK nicholtrackt.sk > DOT - DÁTUM VÝROBY A STARNUTIE PNEUMATÍK