featured image

ČO JE PRAVDA OHĽADNE STARNUTIA PNEUMATÍK?

 

OTÁZKA: Prečo Michelin poskytuje tieto informácie o starnutí pneumatík?

ODPOVEĎ: Pretože ohľadne starnutia pneumatík existuje všeobecne rozšírená mylná predstava. Nezabudnite: najdôležitejším údajom NIE JE to, kedy bola pneumatika vyrobená (DOT), ale kedy bola namontovaná na vozidlo.

 

OTÁZKA: Pneumatika významne nestarne, pokiaľ nie je namontovaná na vozidlo. Prečo?

ODPOVEĎ: Pred montážou je pneumatika nenahustená, nezaťažená a vystavená minimálnym teplotným výkyvom na mieste uskladnenia.

 

OTÁZKA: Ak dátum výroby nie je dôležitý, čo JE teda dôležité?

ODPOVEĎ: Dôležitý je dátum, kedy je pneumatika namontovaná na vozidlo. Počas používania je pneumatika vystavená veľkému množst- vu negatívnych vplyvov, nárazom a ďalším jazdným podmienkam, ktoré sa nevyskytujú pri jej skladovaní. Preto začína pneumatika po montáži významne starnúť.

 

OTÁZKA: Existujú nejaké štúdie, ktoré potvrdzujú,

že starnutie pneumatík je nepodstatné pri skladovaní a začína sa významne prejavovať až po montáži?

 

ODPOVEĎ: Boli uskutočnené tri štúdie v Kórei, Nemecku a Saudskej Arábii. Štúdie v Kórei a Nemecku potvrdili, že neexistujú žiadne rozdiely vo výkonoch novo vyrobenej pneumatiky a pneumatiky skladovanej tri roky. Štúdia zo Saudskej Arábie svedčí o tom, že pneumatika používaná na vozidle počas jedného roka vykazuje rovnaké známky starnutia ako pneumatika skladovaná desať rokov.

 

OTÁZKA: Pneumatiky začínajú po montáži na vozidlo starnúť. Ako Michelin odporúča sa o ne starať?

ODPOVEĎ: Po montáži vyžadujú pneumatiky počas svojho prevádzkového života špeciálnu starostlivosť, ktorá pri skladovaní nie je potrebná, a to: kontrola tlaku hustenia, správne nastavená geometria vozidla, kontrola poškodenia, meranie hĺbky behúňa.

 

Zdroj: Kórejský úrad na ochranu spotrebiteľov. ADAC, nemecká motoristická organizácia. Štúdia Saudskej Arábie uskutočnená univerzitou v meste Osaka, vydaná v časopise Rubber Chemistry and Technology.